Bevara mynt
Hur behandlar jag mynt och medaljer i proof-kvalitet?
Mynt och medaljer i proof-kvalitet ska du aldrig vidröra direkt. Låt dem ligga i kapseln eller skyddet som myntet är i när du köper det. Du får aldrig bort avtryck och det gör myntet/medaljen mindre värd.
Kan jag ta ut samlarobjektet ur kapseln?
Vi rekommenderar inte att du tar ut samlarobjektet ur kapseln den är i. Speciellt när det gäller mynt/medaljer i proof-kvalitet, detta kan innebära att myntet/medaljen blir mindre värda.
Hur rengör jag äldre mynt/medaljer i guld?
Vi avråder från att rengöra samlarobjekt både i guld och andra metaller. Ett guldmynt/medalj kan ligga på havsbotten i 500 år och vara fräsch och vacker som när den lämnade myntverket. Ligger ett guldmynt/medalj i jorden i hundratals år är myntet fortfarande ett vackert mynt/medalj när det grävs fram. Smuts på ytan kan eventuellt avlägsnas genom användning av varmt vatten.
Hur rengör jag äldre silvermynt?
Silver reagerar i vissa fall negativt när det kommer i kontakt med andra ämnen. Det bästa sättet att rengöra silvermynt/medaljer som inte bara präglats av tidens tand utan är smutsiga, är att göra en såpablandning med vatten och såpa. Låt myntet/medalj ligga i såpablandningen några minuter och avlägsna efterföljande försiktigt smutsen med fingrarna. Du bör inte använda kemikalier!
Samlingar
Hur fungerar det att abonnera på en samling?
Mynthuset erbjuder samlare en bekväm och kundvänlig prenumerationstjänst där du kan få mynt/medalj med jämna mellanrum till samlingen är komplett eller till du stoppar. Du får varje mynt/medalj med full retur i 30 dagar så att du kan studera ditt mynt/medalj i lugn och ro hemma innan du bestämmer dig för om du vill behålla myntet/medaljen. Vi har ingen minimiköpförpliktelse eller bindningstid och det finns aldrig något ”finstilt” om överraskande förpliktelser hos oss. Vi gör det på dina villkor.
Vi erbjuder ofta rabatt på det första myntet/samlarobjektet i samlingen så att du skall kunna bekanta dig med samlarområdet till ett fördelaktigt pris. Det första myntet/samlarobjektet i samlingen är ofta portofritt av samma anledning. Övriga mynt/samlarobjekt säljs till aktuella dagspriser.
Du kan själv bestämma hur ofta du vill att mynten/samlarobjekten skickas till dig. Mynthuset föreslår en praktisk frekvens av leveranser, till exempel en gång i månaden. Du kan dock själv välja mer eller mindre frekventa leveranser genom att kontakta vår kundtjänst på telefon: 040-602 82 60. Vill du pausa abonnemanget i förbindelse med exempelvis semester eller oförutsedda utgifter, kontaktar du oss så ordnar vi det.
Hur många mynt/samlarobjekt ingår i min samling?
Det varierar från samling till samling. Några samlingar är korta då det helt enkelt inte finns flera mynt/samlarobjekt inom området ifråga medan andra är längre för att det finns många mynt. Andra, större samlingar har inget bestämt slut utan fylls på kontinuerligt så länge det utges mynt inom det aktuella området. Mynthuset uppger längden på samlingen om det inte är en längdmässigt odefinierbar samling. Upplysningen hittar du under fliken ”samling” för den aktuella samlingen. Om du inte hittar den informationen kan du alltid kontakta Mynthuset på 040-602 82 60
Vad är min samling värd?
Mynthuset säljer samlarobjekt till samlare som är upptagna av glädjen att samla. Vi garanterar inte någon värdeökning/avkastning på våra samlarobjekt och vi kan heller inte garantera att samlarobjekten håller sitt värde eller kan säljas vidare på andrahandsmarknaden för det pris de blev köpta.
Faktura
Finns det möjlighet att delbetala en faktura?
Ja om fakturabeloppet är på minst 2500 kr kan du välja att dela upp betalningen i mindre delar. Om fakturabeloppet understiger 2500 kr är delbetalning inte möjlig. Det lägsta beloppet per delbetalning är 1000 kr.
Väljer du delbetalning medföljer det första delbetalningskortet med fakturan. Information om övriga förfallodatum står på den första fakturan.
Finns det möjlighet att betala alla fakturor i slutet av månaden?
Kontakta vår kundservice för att eventuellt ändra betalningsdatumet på en specifik faktura.
Vad händer om jag får problem att betala fakturan i tid?
Ta kontakt med vår kundservice på telefon 040-602 82 60 snarast möjligt så hjälper vi dig.
Kan jag betala med kort eller faktura?
I samarbete med NETS kan Mynthuset erbjuda säker betalning via Visa/Mastercard, Swish samt Apple pay. Det finns även möjlighet att betala via Mynthuset faktura där delbetalning är möjlig för fakturabelopp över 1000 kr.
Kan jag betala via autogiro?
I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda den möjligheten.
Vad har Mynthuset Sverige för rutiner vid betalningspåminnelser?
Med varje försändelse får du en faktura med 14 dagars betalningsfrist. Om fakturan inte betalas inom betalningsfristen kommer du att motta en betalningspåminnelse med en avgift på 60 kr. Om fakturan inte betalas gäller normala inkassorutiner.
Vad gör jag om jag får en påminnelse på något jag redan har returnerat?
Ta kontakt med vår kundservice på telefon 040-602 82 60 så hjälper vi dig. I det flesta fall har vi inte mottagit returen ännu.
Fakturan avskrivs i samband med att vi tar emot returen.
Vad gör jag om jag har fakturor hos Avarda bank?
Har du fakturor som gått till Avarda bank, vänligen kontakta dem på telefon:
Diverse
Har Mynthuset en butik?
Nej, tyvärr har Mynthuset inte någon fysisk butik du kan besöka.
Hur returnerar jag en försändelse?
Kunden skickar tillbaka försändelsen på egen bekostnad och ansvarar själv för att returen kommer fram till oss. Därför rekommenderar vi alltid våra kunder att skicka tillbaka försändelsen som rekommenderat brev.
Fakturan avskrivs i samband med att vi tar emot returen.
Borde jag försäkra mina samlarobjekt?
Hemförsäkringen bör täcka dina samlarobjekt, men det finns olika villkor som kan skilja sig hos försäkringsbolagen. Här bör du kontakta ditt försäkringbolag för mer information.